zaterdag 11 februari 2017

Rokado uiterst schlemielig uitgeschakeld door de Pion

Volkomen onnodig zijn we vrijdagavond tegen de Pion uit Roosendaal uitgeschakeld voor de KNSB-beker, terwijl een soepele stunt in de maak leek, nee, voor het grijpen lag. Van het grote ratingverschil was tijdens de partijen weinig te merken. De winnende goal hoefde alleen maar over de doellijn gelopen of geblazen te worden. Het liep anders.

De loting had wel het gewenste resultaat: door een diepzinnige tip van Han zorgde Hans voor wit op de oneven borden. Tien minuten na het toch al onzalige aanvangstijdstip 20.30u. konden we eindelijk van start.
Het begin verliep voortvarend: ik had al snel groot voordeel, terwijl Ben en Han comfortabele stellingen hadden. Alleen Hans zat met allerlei positionele gaten opgescheept, maar daar heeft hij zoals bekend maling aan.

Niet ik, maar Han was degene die het eerste punt pakte: in een dameloos middenspel overheerste zijn paard stilletjes de witte loper. Alle pogingen van de witspeler om de stelling een dynamisch karakter te geven, hadden een averechts effect. De stelling werd steeds geslotener, waarna een klassiek eindspel van superieur paard tegen obese pion overbleef, dat Han klinisch tot winst voerde. (0-1)
Ben was als volgende klaar. Hij had in het middenspel een pion meer, waar zijn tegenstander het loperpaar en wat activiteit tegenoverstelde. Ben kreeg de pluspion niet verzilverd, maar scoorde niettemin een puik halfje. (½- 1½)

Zo was het 1-2 i.p.v. ½- 2½, waardoor mijn partij er ineens weer toe deed. En het beste was er bij mij inmiddels wel af. Nadat ik mijn tegenstander in de opening compleet onder de voet had gelopen, nam deze zijn toevlucht tot een stukoffer om wat rommelkansen te creëren met een paar mobiele centrumpionnen. Ik gaf het stuk meteen terug om het pionnencentrum te ontmantelen en mijn witveldige loper vrij baan te geven tegen de verzwakte witte koningsstelling.

Op het moment dat ik een fraai gespeelde partij – ja, bescheidenheid siert de vos – mocht bekronen was het beruchte moment van onachtzaamheid daar. Kijk en huiver.

Cees IJzermans – Wilbert Surewaard

Stelling na 22. Df5...

Hier maakte ik bijna à tempo een vooraf bekeken zettenreeks af met 22… 0-0??? waarna wit de boel bij elkaar kon houden met 23. Pxe7+ Dxe7 24. Pg5 g6 25. Df4.
Na 22…, Td8 was het einde oefening. Het paard is ten dode opgeschreven vanwege Le4+. Hoog tijd om herexamen te doen voor mijn pionnendiploma.

De rest ging van kwaad tot erger, zodat we na halfeen nog moesten snelschaken, met uitschakeling tot gevolg. Daarna moest ik halsoverkop mijn schaamrode boetekleed aantrekken om de nachttrein naar Utrecht te halen, waarin ik tweeënhalf uur de tijd had om mijn zonden te overdenken.

Sorry, mannen.                                                                                                                                                                                        
WS
                               
De Pion (2247) – Rokado (2089) 2-2 (De Pion w.n.s.)

1)      Stefan Colijn (2312) – Hans v.d. Linden  (2125)        ½- ½
2)      Cees IJzermans (2176) – Wilbert Surewaard (2062)  1-0
3)      Alik Tikranian (2274) – Ben Boog (2128)                  ½- ½
4)      Mark Smits (2225) – Han Westenberg (2042)             0-1

N.B: Rokado's protest werd afgewezen, want te laat ingediend.