Doorgaan naar hoofdcontent

LSG 3 - Rokado: 3-5

Zo, de nul is van het bord. Met de mentale steun van non-playing – en lange tijd non-photographing – fotograaf Don Leo en later Frank & Jos – hebben we in de tweede ronde een verrassend soepele overwinning geboekt op LSG III. Na zes partijen was de buit al binnen.

Han was als eerste klaar. Zijn tegenstander kwam al vroeg in de partij met een schijnoffer op de proppen, dat Han in eerste instantie kwaliteitswinst opleverde en een paar zetten later zelfs een volle toren. “Er zaten gewoon een paar gaatjes in,” aldus het droge commentaar van de winnaar.

De volgorde van de punten die daarna konden worden bijgeschreven, is me ontgaan, maar Rex sloeg met een vilein stukoffer toe, dat na een verkeerde koningszet van wit zelfs tot mat leidde.

Rick wikkelde vanuit een veelbelovende stelling linea recta af naar een remise-eindspel: een nuttig halfje wit waar hij vanaf het begin op uit was om een serie nederlagen te doorbreken. 

Ben kwam vanuit zijn vertrouwde Boog-Indisch in de voorhand (in niets te vergelijken met het aloude Bogo- of hardcore Pogo-Indisch) weliswaar tot de bekende grimassen, maar helaas niet tot het gewenste duw- & trekwerk op het bord. Zwart kreeg  een machtig pionnencentrum plus aanvalsmogelijkheden die uiteindelijk leidden tot een voor Ben kansloos eindspel.

Marco moest een klassieke Maroczy-structuur bestrijden; na lang manoeuvreren kwam er toch wat actie op het bord, die uiteindelijk resulteerde in een zwaarbevochten puntendeling.

Matthias kreeg het Evans-gambiet voor de kiezen; terwijl de witspeler hemel en aarde bewoog om zijn ruimtevoordeel in een klinkende koningsaanval om te zetten, bleek maar weer eens dat Matthias een ware origamimeester is. Langzaam wist hij zijn stelling te ontvouwen, het witte spel te neutraliseren en het initiatief over te nemen. Een fraai staaltje verdedigingskunst!

Hans had – het zal eens niet – een semi-tactische puinbak op het bord. Helaas ging hij met het oprukken van zijn koningsvleugelpionnen te ver en werd het witte spel vakkundig geneutraliseerd en weerlegd. Onze kopman annex teamleider maalde er geen seconde om; hij zag dat het op de overige borden boven verwachting ging.

Ondergetekende had een zware middag. In een Koningsindische manoeuvreerpartij werd ik langzaam weggespeeld, tot de witspeler even de teugels liet vieren. Na dameruil zou het ergste leed geleden zijn, maar vlassend op tactische countermogelijkheden hield ik, (on)zalige, de dames op het bord. In wederzijdse tijdnood snoepte ik vervolgens al te lichtvaardig een pion mee, waarna er inderdaad een venijnige tactische counter op het bord kwam. Van wit. Mijn koningsstelling werd opengereten en alle zware stukken van wit kwamen op audiëntie. Op het moment dat de witspeler alleen nog zijn tweede toren op de zevende rij hoefde te planten om het punt te pakken, deed hij uit angst voor spoken op de onderste rij het ‘profylactische’ Kh2. Daarmee gaf hij in één zet een volle toren weg – en de partij, zodat de stoelendans van Matthias en mij onverwacht het volle pond opleverde.

Ja, het Toeval was ons in Leiden gunstig gezind.

Zie voor een puntig verslag van de tegenpartij: http://lsg-leiden.nl/lsg-3-zwart-wint-van-rokado-wit/#more-9096

Wilbert 


LSG 3
Rokado
3 - 5
Kuipers , E.F. (Eelco) (2316)
Linden van der, H. (Hans) (2164)
1 - 0
Gevers , E. (Ernst) (1983)
Surewaard , W.W.H.H. (Wilbert) (2044)
0 - 1
Dorp van, Q.T. (Quirinius) (2147)
Westenberg , H. (Han) (2094)
0 - 1
Termeulen , A. (Albert) (2086)
Oomens , M.H.L. (Matthias) (2156)
0 - 1
Hof van ’t, E.C. (Eric) (2105)
Boog , B.G.J. (Ben) (2129)
1 - 0
Roosendaal , C.S.V. (Chris) (2071)
Dijken van, R.B. (Rex) (2031)
0 - 1
Straver , R. (Robert) (2134)
Ensering , H.M. (Rick) (2004)
½ - ½
Mol , M.W. (Marcel) (2051)
Linden van der, M.C. (Marco) (2028)
½ - ½

Reacties

Populaire berichten van deze blog

DE GOEDE HERDER

“Dit keer zijn ze echt te ver gegaan” Onder het uitschreeuwen van deze woorden stormde Theo afgelopen zaterdag de kroeg binnen en hij smeet iets op het biljard dat tot stilstand kwam tegen de met enige moeite opnieuw verzamelde ballen. “Ja, ook goeiemiddag Theunis, dank je, dat was een serie van 36.” zei ik, terwijl ik zag dat het het kerstnummer van de Triomfater betrof, het clubblad van Charlois Europoort.
“Moet je lezen wat die schoften over onze wedstrijd schrijven”, brieste Theo. “Ik zeg mijn lidmaatschap op, er zijn grenzen!”
Toch wel enigszins nieuwsgierig geworden zette ik mijn keu weg, nam een grote slok bier en zocht het betreffende wedstrijdverslag op in de inhoudsopgave. Op zoek naar de schofterige passage las ik het stuk snel door. John Leer had kansloos verloren, na een mislukte opening. Tja, mijn fout, ik zag die opening voor ‘t eerst en was blijkbaar niet in staat de theoretische paden te volgen. Ook verder zag ik zo vlug in ‘t stuk geen passages die de waarheid gro…

Bij de dood van Theo

Je kunt jaren en mensen tot terugkeer bewegen, En ook liefde – wat zeg ik, er is nog zoveel. Ik ging weg voor altijd, maar terug zal ik komen En dan reis ik met jou naar de zon en de zee
Boris Ryzji





Onze voorzitter is er niet meer. Theo is overleden. Hij stierf op een kille winterdag, in de middag van maandag 23 januari 2017, aan de gevolgen van uitgezaaide kanker.
Dat Theo er nu niet meer is, is voor mij en voor veel anderen, vrienden, clubgenoten, bijna niet voor te stellen.   
Theo was er namelijk altijd. Bij Rokado waar ik hem ruim 30 jaar geleden leerde kennen was hij tot zijn overlijden het hart en ziel  van de vereniging. Hij runde de vereniging zowat in zijn eentje: hij was zowel voorzitter als teamleider, maar ook penningmeester die jarenlang de bondscontributie voorschoot van veel leden en daar vervolgens zonder een spoortje van wrok werkelijk nooit meer op terugkwam. 
Theo wàs Rokado. En zonder Theo’s onbaatzuchtige inzet was Rokado zonder twijfel al lang geleden opgedoekt, ter…

Rokado uiterst schlemielig uitgeschakeld door de Pion

Volkomen onnodig zijn we vrijdagavond tegen de Pion uit Roosendaal uitgeschakeld voor de KNSB-beker, terwijl een soepele stunt in de maak leek, nee, voor het grijpen lag. Van het grote ratingverschil was tijdens de partijen weinig te merken. De winnende goal hoefde alleen maar over de doellijn gelopen of geblazen te worden. Het liep anders.
De loting had wel het gewenste resultaat: door een diepzinnige tip van Han zorgde Hans voor wit op de oneven borden. Tien minuten na het toch al onzalige aanvangstijdstip 20.30u. konden we eindelijk van start. Het begin verliep voortvarend: ik had al snel groot voordeel, terwijl Ben en Han comfortabele stellingen hadden. Alleen Hans zat met allerlei positionele gaten opgescheept, maar daar heeft hij zoals bekend maling aan.
Niet ik, maar Han was degene die het eerste punt pakte: in een dameloos middenspel overheerste zijn paard stilletjes de witte loper. Alle pogingen van de witspeler om de stelling een dynamisch karakter te geven, hadden een ave…